November 24, 2009

aku dan susu

Semenjak 2 menjak menjadi ibu bekerja malah tinggal jauh dari baby ni, aku semakin aktif mencari informasi berkaitan breastfeeding. Alhamdulillah aku masih berjaya memberi susu badanku sendiri untuk anak hasil dari darah dagingku. Huhu terharu hokey? Ok no offense untuk ibu yang tak menyusukan anaknya. I know you have your own reason why you don’t breastfeeding your baby. But here i just want to share my experienced and my knowledge as far as i know. Hehe ;p

Firstly, when i got to know that I’m pregnant until my due date, exclusively breastfeeding NEVER came across to my mind. NEVER, ok? Sungguh, serious, in the same time aku pun tak pernah survey formula milk. Tah la, aku ni tak nak bagi susu ke kt luqman?? Kekeke takkn la sekejam tu kan? ;p Tah, memang aku tak plan apa2. yang aku tau, aku ada gak join forum susu ibu untuk sekadar dapat infor yang takde kaitan pun dengan susu ibu. Saje suke2 join forum ;p Dah join tu of course la ada baca2 gak pasal EBM. Baca je and faham la sikit2. Not in details or seriously nak take it as serious action. Haha bengong..tapi in the same time, i just bought manual avent pump. Beli je, in case klau apa2, pump ni penting kata orang. Itu kata orang la, aku ikut je. Kenapa penting, tak plak aku tanya lebih2. haha..i have no idea about it ..i also told to husband, beli pump ni penting nih. Hahah dia ikut aje..

Ok, tanggal 13hb Ogos, aku pun dijadualkan bersalin. So bermula lah episode aku sebagai ibu yang exclusively breastfeed my baby. Hahahah..aku pun tak tau yang aku di anugerahkan Allah dengan susu yang agak banyak. Alhamdulillah.. Banyak la kot sebab first day baby lahir, kolustrom aku bila dipicit, memang keluarlah..dan nurse pun cakap banyak ( bukan nak bangga eh, ini nurse yg cakap..huhuhu..) . Tapi aku tak tau lah orang lain ada lebih banyak dari tu. So I don’t have comparison here. Heheh..banyak bagi aku dan nurse tu kot ;p So sepanjang 3 hari aku duk kt hospital tu, memang baju hospital tu slalu la basah disebabkan kolustrom yang keluar dari nipple. And FYI, aku memang dah mengalami penghasilan sejenis bendalir dari nipple ni since 6/7 months preggie. Kadang2 kalau duk di rumah, ada je time baju aku basah and jadi keras. Masa tu aku rasa normal. Tapi doc cakap jangan kacau your nipple, you might deliver early than you expected. Waaa..takut gak ms tu . haha.. eh dah lari dah cerita. So episode menyusukan anak bermula dari hari pertama luqman dilahirkan. Yang paling aku tak lupa, 2nd day aku kt spital, kul 5 pagi nurse kejutkan aku untuk susukan luqman kerana kata nya, luqman takmo susu formula. Hahahah..masa tu sebab tgh mlm luqman takmo tido. So nurse amik untuk jaga dia kt depan counter. Mungkin luqman nangis, so dia taknak kacau aku time tido ( ni gov hospital ni, bagus tak? )so she tried to feed him with formula milk. Tak sangka pandai plak dia menolak. Hheheheh how sweet. Tapi aku rase luqman mungkin merasa gak susu formula on 3rd day bila mlm tu dia buat perangai taknak tido gak..so nurse amik n jaga dia as well as feeded him with formula ( I guess only, since aku tido masa tu..). and sekali lagi luqman minum formula ketika dia ditahan ward 1 hari disebabkan jaundice. Masa ni aku tak dapat jaga luqman sebab tak ada katil. So aku terpaksa biarkan dia di wad dr kul 10 mlm hingga ke tengahari esok tu. Tapi pagi2 esok tu aku dah sampai ke hospital. So memang kira kul 10 – 8 pagi aku assume dia minum formula. Kesian dia..ah malas nk pikir2 dah time tu. Malam tu aku tido tanpa dia and breast aku engorged teruk! For the first time anak takde, and aku tak dapat tahan breast aku dari bengkak. Nangis aku and husband pun kesian dengan aku. Tengah malam bangun just untuk perah and buang susu tu..aku ingat lagi. Masa tu luqman baru 6 hari kot..memang sepanjang awal kelahiran dia pun, susu separa matang aku dah banyak..dan memerlukan aku pump and throw away..teringat balik sure terasa sayang. Dan la tiap kali buang paling 4oz tiap kali pump..masa tu consider banyak sebab anak 24/7 dengan kita..Tapi masa tu aku betol2 tak leh lagi get used dengan situation yang baru. Dengan sakit operation, dengan breast yang asyik engorge. Aku asyik bermandi susu je siang malam. Kekeke..aku terpaksa buang dan pump disebabkan luqman masa tu akan marah kalau susu terlalu banyak. So aku kene kurangkan susu sebelum bagi dia. Susu selalu menitis2 dan bila mengurut pun, bertambah lah mandi susu aku. Alhamdulillah aku bersyukur dikurniakan susu yang banyak, tapi honestly masa keadaan sebulan yang pertama.aku rasa tak selesa sangat. Huhuhu..kadang2 aku sanggup tak makan/ minum sekadar untuk pastikan susu aku berkurang skit. Teruk tak aku? Percaya atau tak..aku puasa 3 hari masa dalam maternity leave. Tapi tak sanggup teruskan sebab aku rasa kering sangat. Dan aku dpt rasa perubahan production masa tu. Gile betol! Dengan anak yang kuat menyusu, dan dengan aku yang skit2 lapa. Huhuhu..nak kurus pn ye masa tu. Hehehe..kejam nye aku.

So aku pun memulakan azam untuk menyusukan anak dengan susu badan disebabkan susu badan aku yang mencukupi. Tapi kadang2 timbul jugak isu yang mana cukup ke susu ni bila anak makin membesar. Tak mustahil susu aku boleh kering kalau ikutkan pe’el aku yang malas untuk pam mengikut jadual ni. Di tambah dengan nutrisi aku yang tak menentu. Kadang2 aku malas makan. Huhu.tapi aku terus gak niat tu sebab takde jenama susu formula yang terlintas untuk aku beri pada luqman. Di tambah pula dengan hati yang tak kesampaian untuk bagi dia susu formula. Dan husband pun penah berkata pada aku, jangan campurkan susu anaknya dengan susu formula. Adakah itu satu ugutan? Kekeke..mungkin dia berkata mengikut production aku yang sebanyak itu. Dari sehari ke sehari aku berfikir, sampai bila aku mampu susukan luqman ek? Aku patut bersyukur, ada orang ingin menyusukan anak tapi susu takde. Aku ni plak nak malas2..isk3..so aku start buat stok pada hari khamis sebelum aku mula bekerja. Isnin tu dah nak keje, khamis baru nk pump..sebab duk tangguh2 punya pasal. Hehehe..tp alhamdulillah, walaupun jauh dlm sebulan lebih, aku masih mampu menyusukan luqman menggunakan hasil susu aku sendiri dan jugak menambah stok susu yang ada. Aku takde la target beratus2 disebabkan kekangan tempat untuk menyimpan susu dan tak plan pun nak beli peti ais khas. Hahaha.. Tapi aku akan pastikan dia mendapat bekalan yang mencukupi. Aku tak berani jamin aku dapat menyusukan dia sehingga 2 tahun, tapi my short term target ialah 6 bulan lah..harap2 berjaya. Selepas tu baru letak target sampai setahun ke ape..doakan aku ye ?

Alhamdulillah luqman dah 3 bulan..ye ye aku tau, belum pun 6 bulan. Aku akan buat entry bile dah cukup 6 bulan untuk meraikan kejayaan aku. Hahahaha poyo! Apa2 pun, aku mengharapkan luqman sihat dan cerdas hasil dari susu ummi dia ni ;p amin..

To be continued...

No comments: